Content

Welkom op het blog van BC Meppel

Meppel, dat is mooi wonen

Geplaatst op door Chiel Tamsma

Vorige week vond het Regio Zwolle Congres plaats. De Regio Zwolle, waar Meppel zich ook verbonden mee voelt, blijkt het economisch goed te doen en op veel vlakken zelfs beter dan het landelijke gemiddelde. Maar van alle twintig gemeenten die samenwerken in de Regio Zwolle blijkt Meppel het laagste besteedbaar inkomen te hebben. Dat nieuws verraste mij.


Geef marketing geen kans

Geplaatst op door Drs. Mischa Coster

Producten waar we in retrospect niets aan hebben. Een auto die eigenlijk te duur was. Je kind dat helemaal opgaat in de nieuwste verzamel rage. De vakantie die toch niet helemaal was wat je ervan verwacht had.

Is het een probleem als we (veel) geld en energie spenderen aan zaken die achteraf tegenvallen? Dat hangt ervan af. Als we doelbewust een aanschaf deden en er op het moment blij mee waren: nee. Maar als we zaken gekocht hebben op basis van valse beïnvloedingstechnieken of gedrag hebben vertoond dat voor ons of onze kinderen schadelijk kan zijn: ja!


Netwerken; het moet anders en meer

Geplaatst op door Onderzoeksbureau Motivaction

De Nederlandse zakelijke beslisser vindt netwerken belangrijk, maar diep in ons hart weten we dat het anders moet en besteden we er te weinig tijd aan. Dit blijkt uit het Nederlandse deel van een groot uit te rollen internationaal onderzoek van onderzoeksbureau Motivaction.

We moeten meer, sneller en beter netwerken. Dat is de conclusie die onlangs, tijdens de officiële lancering van InfinAgora, werd getrokken door verschillende sprekers. Volgens Trendwatcher Adjiedj Bakas, die ondernemers een spiegel voorhield, moet netwerken efficiënter en meer gericht op deals. Want tijd is schaars en de work life balance dwingt tot keuzes. In een officieel manifesto roept InfinAgora daarom ondernemend Nederland op om netwerkgewoontes te veranderen. Deze belofte werd ter plekke ondertekend door CEO Kazim Atilla, Algemeen Directeur Motivaction Pieter Paul Verheggen en trendwatcher Adjiedj Bakas, gevolgd door alle gasten.

Netwerken moet anders
Beslissers zijn op zoek naar echte verbindingen, die tot concrete transacties leiden. De huidige manier van netwerken voldoet, volgens man met een missie Kazim Atilla, niet aan deze wens. Daarom richtte de CEO van InfinAgora een platform op om anders zaken te doen: “We worden gedreven door de ambitie om het zakendoen via netwerken voorgoed te veranderen en beogen binnen nu en drie jaar 100.000 leden uit 100 landen aan te trekken. We onderscheiden ons met het meest complete, veilige on- en offline platform om zaken te doen. Het platform is gebaseerd op wederzijds voordeel en vertrouwen. De opzet zorgt ervoor dat onze leden direct kunnen schakelen met de juiste persoon bij het juiste bedrijf.”

Alleen in eigen kring

Trendwatcher Adjiedj Bakas legt tijdens de lancering uit hoe ons netwerkgedrag zich ontwikkelt en moet veranderen. Ook houdt hij de aanwezigen een spiegel voor. “We zien op het gebied van netwerken dat het zakelijker wordt en meer gericht op concrete deals. We zijn op zoek naar echte contacten, maar hoe doen we dit zo efficiënt mogelijk? Onze tijd is schaars; we willen een goede work life balancebehouden. Op dit moment loopt een op de acht Nederlanders tegen een burn-out aan. Daarnaast zijn we geneigd altijd naar dezelfde mensen toe te lopen op events. Terwijl dat niet de mensen zijn waar men van kan leren in deze tijd van constante verandering. We netwerken binnen onze eigen branche. Als laatste benoemde hij de noodzaak te weten dat de degene waar je zaken mee doet betrouwbaar is. "Een groot deel van LinkedIn profielen en cv’s is bij elkaar gelogen. Er is een markt voor slimme internationale netwerken. Hier ligt de toekomst."

Noodzaak tot verbetering
Ondernemers besteden relatief weinig tijd aan netwerken; slechts 1 uur per week. "De belangrijkste reden voor fysiek (offline) netwerken is mensen ontmoeten, terwijl online netwerken op dit moment draait om kennis vergroten. Daadwerkelijk kansrijke gesprekken komen pas op de vijfde plaats bij fysiek netwerken. Bij online netwerken is dit nog veel lager", zegt Verheggen. Uit het onderzoek blijkt dat Nederlandse ondernemers netwerken belangrijk vinden, maar circa 30-50% van de ondernemers zegt van zichzelf dat hij/zij niet effectief (genoeg) netwerkt. Het voor Nederland afgeronde onderzoek dat Motivaction heeft uitgevoerd is de start van een groot internationaal onderzoek naar de effecten van netwerken waarvan de resultaten begin 2015 beschikbaar komen. “Huidige online netwerken zijn met name gericht op kwantiteit. We ontwikkelen met InfinAgora een Effective Networking Index die zowel de zachte als harde kant van netwerken inzichtelijk maakt. Er is nog niet eerder op deze manier naar netwerken gekeken," aldus Verheggen.


Blog Archief