Content

Kennis weggeven


Notice: Undefined variable: message in /var/www/vhosts/bcmeppel.nl/httpdocs/blog.php on line 107

Notice: Trying to get property of non-object in /var/www/vhosts/bcmeppel.nl/httpdocs/blog.php on line 107

Blogger:

Kirsten Kirchner

Kennis weggeven is een middel dat door steeds meer ondernemers wordt gebruikt om zichzelf te positioneren. Dat deze strategie effectief is, daar zijn we het met zijn allen wel over eens. Het is niet voor niks dat dit principe al rond 1900 voor het eerst werd toegepast. Toch bestaat er nog steeds de angst om te veel weg te geven.

Niet voor niets worstelen zelfs de meest ervaren professionals en marketeers met de vraag hoeveel kennis je weg moet geven.Geef je te weinig, dan zijn mensen teleurgesteld. Ze zien niet welke waarde jij hebt, met als gevolg dat ze je niet meer zien staan. Geef je te veel - en te gedetailleerde informatie dan loop je het gevaar dat mensen door de bomen het bos niet meer zien. Lezen mensen jouw informatie niet of proberen ze de tips die jij geeft niet uit, dan kunnen ze ook niet de waarde van jouw dienstverlening of product(en) ondervinden.

Hoe los je dat op? Realiseer je eerst dat wat jij doet of wat je mensen leert uit drie delen bestaat.

    1.    Waarom iets gedaan moet worden,

    2.    Wat er gedaan moet worden,

    3.    Hoe het gedaan moet worden.

Wat geef je weg

De informatie die je weggeeft moet zich voornamelijk richten op het waarom en wat. Vaak weet je doelgroep niet wat, in welke volgorde of waarom men iets moet doen. Daarmee geef je hen meer dan genoeg informatie om verder te komen. HOE je iets moet doen om het gewenste resultaat te boeken, dat is waar mensen voor moeten betalen.

De site Ontslag.nl is hier een goed voorbeeld van. Op deze site vinden onder andere werknemers informatie over “wat” men moet doen in geval van een ontslag. Mensen die een ontslag boven het hoofd hangt of net ontslagen zijn, hebben vaak geen idee wat hen overkomt en waar ze moeten beginnen. Angst overheerst. Deze info helpt ze door de bomen het bos weer te zien. Ze krijgen daardoor overzicht. Ze weten welke stappen ze moeten zetten. Dat is voor veel mensen eerst genoeg. Voor mensen die meer details willen (het HOE) of het niet zelf willen doen zijn er verschillende pakketten waarvoor men moet betalen.

Waardevolle informatie weggeven zorgt ervoor dat mensen kennis kunnen maken met je expertise. Natuurlijk zijn er altijd mensen die denken dat ze het zelf wel kunnen. Ook wanneer je alleen spreekt over waarom of wat je zou moeten doen. Geef je te veel weg? In tegendeel. Dat doe ik ook. Doe er dus je voordeel mee!
naar het blog


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst, wees de eerste en vul onderstaand formulier in


Reageer

Versturen Reactie »

Wij verzoeken iedereen om op een correcte manier gebruik te maken van deze reactie mogelijkheid. Ongenuanceerde kritiek of het beschadigen en/of beledigen van personen wordt niet geaccepteerd