Content

Wat er gebeurt als je geen strategie hebt


Notice: Undefined variable: message in /var/www/vhosts/bcmeppel.nl/httpdocs/blog.php on line 107

Notice: Trying to get property of non-object in /var/www/vhosts/bcmeppel.nl/httpdocs/blog.php on line 107

Blogger:

Danny Pol

De samenleving is, onder invloed van internet, getransformeerd naar een rizoom van miljoenen (micro)netwerken. Dat gegeven vraagt om een scherpe herziening van jouw marketingbeleid. Het netwerken moet, wil je mee blijven doen, daarbij wezenlijk onderdeel uitmaken van jouw strategie. In dit blog lees je daar meer over.

Een bedrijf zegde onlangs het lidmaatschap op van de Businessclub. De motivatie luidde letterlijk: “We merken dat het netwerk niet aansluit bij ons werkveld.”

Dit bedrijf heb ik in de jaren dat ze ogenschijnlijk deel uitmaakten van het netwerk amper gezien. Laat staan gesproken. Hoe weet de opzegger dan dat mijn, of jouw, netwerk bijvoorbeeld niet aansluit bij zijn werkveld? Had hij met een strategie gewerkt die bijvoorbeeld gericht was op het ontsluiten van het netwerk achter het netwerk, dan was zijn investering in het netwerk rendabel geweest. En had hij zich met de opzegging niet buiten dit georganiseerde netwerk geplaatst.

Resultaat
Een netwerkstrategie betekent dat je met een vooropgesteld plan concrete doelen behaalt uit het netwerk. Zet je als bedrijf het netwerken in als strategisch instrument, dan stuur je op positioneren, informeren, verbinden en verkopen. Het betreffende bedrijf had met een uitgekiende strategie die bijvoorbeeld gericht was op het activeren van het netwerk achter het netwerk, aantoonbaar  resultaat kunnen boeken. 

Mix
Om deze processen actief te monitoren op resultaat ga je voorafgaand aan het opstellen van de netwerkstrategie een contentplan opstellen waarin je precies beschrijft wát, waar en wanneer je informatie deelt met de gekozen doelgroep(en). Dit plan koppel je vanzelfsprekend aan de verschillende media die ter beschikking staan, zodat er een samenhangende mix ontstaat waarin het één (online) het ander (offline) versterkt en aanvult. Als je daarbij ook nog eens pro-actief stuurt op het resultaat, kan succes niet uitblijven…

naar het blog


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst, wees de eerste en vul onderstaand formulier in


Reageer

Versturen Reactie »

Wij verzoeken iedereen om op een correcte manier gebruik te maken van deze reactie mogelijkheid. Ongenuanceerde kritiek of het beschadigen en/of beledigen van personen wordt niet geaccepteerd