Content

Arno Kortekaas heeft wat te vieren en geeft tips

Arno Kortekaas heeft wat te vieren en geeft tips

Businessclub-lid Arno Kortekaas, eigenaar van Kortekaas Interieurs in Meppel, viert deze maand het twintigjarig bestaan van zijn bedrijf. Dat is echter niet het enige jubileum dat hij viert...

Hij is een bekende verschijning in Horeca en de Chinese wereld. Ontwerpt, bouwt en richt zogenaamde wereldrestaurants in en doet inmiddels zaken met de kinderen van zijn eerste klanten. Naast Chinese restaurants, is Kortekaas Interieurs ook partner van Landal en ‘doet’ hij de inrichting van sportscholen, wellnesszaken, restaurants, cafetaria’s, brasserieën en zelfs cruiseschepen in heel nederland en daar buiten. Zo genieten gasten aan boord van de Hollandica en de Bretanica dagelijks van de prachtige bar die door het Meppeler bedrijf is ontwerpen. ‘Mooi vind ik dat’, zegt Kortekaas. ‘Dat wij iets maken waar mensen zich prettig in voelen, in kunnen ontspannen en recreëren.’

Virtuele wereld
Kortekaas wil in de markt bekend staan als een professioneel bedrijf, dat werkt met goede materialen tegen een eerlijke prijs. ‘Wat onze klanten aantrekt is dat we een hele goede 3d presentatie ontwerpen’, vertelt de eigenaar. ‘Men ziet de complete werkelijkheid, het eindresultaat is praktisch gelijk aan het ontwerp. Ze kunnen als het waren door de ruimte lopen. Maar we willen meer! We zijn nu aan het snuffelen voor het opzetten van een virtuele wereld. Dan krijgen klanten een kap op en bevinden ze zich daadwerkelijk in de maquette. Die ontwikkeling gaat heel snel, maar we volgen hem op de voet.’

Ideeën
Volgens Kortekaas is het hun taak om ook zelf met vernieuwende ideeën te komen bij de klant. ‘Zo hebben we in Nijeveen een cafetaria met brasserie ingericht. Het idee is om daar een goede en gezellige maaltijd te eten, waarna om half tien de muziek harder gaat en het meer een soort grand café wordt waar je tot de late uurtjes kunt chillen. Groot voordeel is dat men ‘s avonds gemakkelijk een schaaltje bitterballen of patatje kan krijgen. Het is een compleet concept in plaats van alleen een snackbar of brasserie.’


Beleving

Volgens Kortekaas heeft zijn bedrijf een belangrijke adviesfunctie. ‘Wij gaan altijd voor het creëren van een beleving’, vertelt hij. ‘Ons werk behelst veel meer dan het plaatsen van een bar of counter. We werken met visuals, kleuren en bijzondere materialen. Wij creëren een wauw-effect, dat stimuleert de verkoop. Een nieuwe inrichting is echt om de tien jaar een must. Dan hebben mensen het wel gezien en ben je niet interessant meer. Je moet met je tijd meegaan. Dat hoeft niet per se met een compleet nieuwe inrichting, maar kan ook door een tijdloze basis aan te passen met moderne kleuren, accessoires en verlichting. Cijfers uit het verleden geven aan dat dat je een omzetstijging van wel vijfentwintig procent op kan leveren.’

Singles
Kortekaas is een echte ondernemer en continu bezig met het bedenken en opzetten van nieuwe initiatieven. Was hij een paar jaar geleden nog actief met kartonnen dierenbegraafkisten, nu is hij aan het broeden op een restaurantconcept waarbij gasten met elkaar gaan koken en eten.’ Kotekaas: ‘Je weet dus niet wat je eet en met wie je eet. De kok haalt van elke tafel één persoon voor het voor-, hoofd- en nagerecht. Ik denk dat dit een geweldig concept is in een tijd waarin we van elkaar vervreemden. Met name voor de vele singles kan dit een mooie manier zijn om in een ontspannen sfeer nieuwe, leuke mensen te ontmoeten.’

Coaching
Single is Kortekaas al lang niet meer. Hij is dit jaar vijfentwintig jaar getrouwd en is natuurlijk ook een beetje getrouwd met zijn werk. Hij is trots op het feit dat zijn team weinig verschuivingen kent. ‘We zijn met tien man en de afgelopen jaren zijn we veel dichter en creatiever tot elkaar gekomen. We hebben meedenkers gecreëerd, want alleen daar win je de oorlog mee. Onze klanten merken dat alles goed besproken wordt. Dat afspraak echt afspraak is en dat we korte lijnen hebben. Iedereen weet wat er moet gebeuren. Ook ík weet dat na twintig jaar beter dan ooit. Ik heb mezelf en het team de afgelopen tijd laten coachen door Eric Steegers. Hij heeft ons een spiegel voorgehouden, waardoor we anders in het bedrijf staan en communiceren. Daar haal ik veel voordeel uit. Ik zou het elke ondernemer willen aanraden. Je gooit je auto toch ook eens in de zoveel tijd in de revisie? Maar aan jezelf doe je niets. Door Eric ben ik anders gaan nadenken en heb ik meer een voorbeeldfunctie ingenomen. Tegenwoordig kom ik als eerste en ga vaak als laatste naar huis.’




naar het nieuwsoverzicht