Content

MKB trends 2015; wat staat ons volgend jaar te wachten?

MKB trends 2015; wat staat ons volgend jaar te wachten?

Met welke trends moet jij je het komende jaar bezighouden? Dutch Network Group (DNG), bekend van ondernemersplatformen De Zaak, MKB Servicedesk en ZZP Servicedesk, zet de vier belangrijkste MKB Trends op een rij.

De vier trends:  

Van schaarste naar overvloed

De nieuwe werkelijkheid: 7 miljard mensen waarvan 3 miljard verbonden via internet. En tegelijkertijd een schaarste aan grondstoffen. Wat als je op een andere manier zou denken? Denk in overvloed in plaats van schaarste. Van vast personeel naar een wereldwijde flexibele schil aan kennis en personeel, van papier van hout naar papier van steen, van katoen naar bamboe, van distels naar plastic, van afval naar grondstof.

Van privacy naar vertrouwen als betaalmiddel
Consumenten laten steeds meer persoonlijke informatie achter op internet. En zijn bezorgd over hun privacy. Het bedrijf dat het vertrouwen van zijn klanten weet te winnen heeft de toekomst. Daartegenover staan bedrijven als Facebook en Google die steeds meer onder vuur komen te liggen doordat ze data van hun klanten verzamelen en privacy schenden. Alles draait om vertrouwen.

Van information overload naar connected learning
Techniek maak het makkelijker om te verbinden en te leren van anderen met dezelfde interesse. Leren doe je niet meer alleen op school. Iedereen is leraar. ‘Connected learning’ is het antwoord op de stortvloed van informatie in de 21ste eeuw. Een gemeenschappelijk doel en interesse verbindt. Een leven lang leren is voor iedereen mogelijk.

Van tekst naar beeld
Tekst is uit, beeld is bezig met een explosieve opmars. Infographics, video, animaties: alles draait om visuele communicatie. Kinderen leren LOOM­bandjes maken via YouTube­-video’s, de IceBucket Challenge verspreidt zich razendsnel over de planeet via filmpjes op social media. In de Verenigde Staten is Snapchat (foto’s) vele malen populairder dan WhatsApp (tekst). De halve wereldbevolking kan foto’s en filmpjes met elkaar delen: waar en wanneer dan ook. Voor een YouTube­video. Doe je dat goed, dan delen je fans je video via social media.

Wil je het volledige rapport lezen? Download het hier.

naar het nieuwsoverzicht