Content

Wauw-gevoel bij Scania



Scania stelt zichzelf drie opdrachten: de klant eerst, respect voor de medewerker en verspilling wegnemen. Alle drie zijn ze even belangrijk, vertelt sitemanager Erik de Gilde.

Scania Meppel ontving dinsdagmiddag 6 maart 2018 veertig Businessclubleden. Tien jaar geleden gebeurde dit voor het laatst. Sindsdien heeft de vestiging zich ontwikkeld tot een robotgestuurde precisiekampioen. Aan de Industrieweg vind je een van Europa’s modernste lak-installaties.

Van Zweedse fietsenmaker tot wereldwijde producent van vrachtwagens en bussen. En sponsor van de Meppel City Run! Meppel, een van de twaalf vestigingen in de wereld, telt een kleine zevenhonderd mensen medewerkers.

Continue verbetering
Painted Parts’ staan er in Meppel op het menu. Oftewel: lakken en assembleren van vrachtwagencabines en -carrosserieën. Het productieproces wordt gekenmerkt door prikkels om zichzelf continu te verbeteren. Letterlijk elke dag. ’s Morgens stopt de productie een kwartier om verbetervoorstellen van de medewerkers ‘op te vangen’. Die worden getest. Wat werkt, wordt de nieuwe standaard. 

Scania Meppel is te zien op deze YouTube-film. Bereboeiend voor allen die er niet bij kon zijn, net als voor wie dat geluk wel had. Let op de ‘buizenpost’ waarmee de lak naar de robots wordt verstuurd!

Weetjes
Tot slot nog een paar weetjes:

  • Het Scania-concern schrijft sinds 1934 zwarte cijfers.
  • Prognose: vanaf 2020 honderdduizend voertuigen per jaar (nu negentig-).
  • De vestiging Meppel bouwde van 1964 tot 2002 cabines.
  • In een kwarteeuw verdubbelde het aantal geproduceerde voertuigen per medewerker.
  • Sinds 2014 is Scania onderdeel van Volkswagen. Vorig jaar maakte Scania meer dan een miljard euro winst. “Dat geld kunnen ze bij Volkswagen goed gebruiken,” aldus de gastheer.

naar het nieuwsoverzicht